Az okos ember mások hibáiból tanul! Ha szerencsések vagyunk, van egy olyan barátunk, aki kedvesen rávilágít fotós baklövéseinkre. Átvesszük e barát szerepét… tarts velünk alábbi 5 tipp erejéig
Sokan esnek abba a hibába, hogy nekiesnek az összes elkészült képnek és egytől-egyig mindet utómunkálják. Szinte a selejteken is kiretusálják a hátérben található szemetes kukát. Felesleges! Az első és legfontosabb: Tanulj meg szelektálni! Mégpediglen:
2. Félünk a magas ISO értékektől Miért is választottuk a DSLR technológiát? Nem azért, hogy szélsőséges fényviszonyok között is megállja a helyét az általunk készített fénykép? Nem azért, hogy olyan helyen és időben is tudjunk képet készíteni, amikor a kompakt kamerák labdába sem rúghatnak? Hát persze, hogy ezért. A digitális technika korát éljük, ahol a magas ISO választás okozta képzaj már egy csúszka megmozdításával jelentősen csökkenthető. Kár ezek miatt a könnyen orvosolható kimenetelű félelmek miatt lemaradni egy nagyszerű pillanatról, vagy inkább a bemozdulást választani a hosszabb záridő mellett voksolással. Bemozdulást nem vagy csak nagyon silány minőségben, Zajosodást jóval könnyebben és biztosabban tudsz utólag javítani! Merj elmozdulni a 100-as ISO-ról!! Használd a zaj eltüntetéséhez a Lightroom szoftver, Develop>> Detail >> Noise reduction funkcióját. A Photoshopban a Filter>>Noise>> Reduce noise filtert vagy tölts le egy Photoshop plugin-t: Noise Ninja
3. Pixel bogarászás
Biztosan előfordul mindenkivel, hogy egy képet 100%-os nagyításban vizslat meg. De amikor ez az élesség ellenőrzésén túlmegy és már a pixelek számolásáig fajul… na az már a pixelek felesleges bogarászása.
Semmi értelme leragadni a részleteknél, inkább globálisan tekints az elkészült fotódra és arra koncentrálj, hogy mit is akartál megörökíteni vele. Nem hiszem, hogy csak pusztán pixeleket akartál létrehozni, hogy azokat nézegesd utána.
A következőket ajánlhatjuk a fentiekre hajlamos fotósoknak:
• Állj le a 1:1-es méretben való képnézegetéssel például a Lightroomban! Nem arról van szó, hogy ne nézd teljes képernyőn az éppen szerkesztett képet. Ha minőség tesztet szeretnél végezni nyomtasd ki a fotód és úgy ellenőrizd le.
• Ha pedig webes felhasználásra szánt képeken dolgozol, abban a méretben szinte minden fotó jól fog kinézni a megfelelően elvégzett utómunka és megválasztott tömörítés után.
4. A vaktában lövöldözés és a vak szerencse esete
Végül is képeket lehet így is készíteni. A kérdés, hogy mennyi értelme van tonnaszámra gyártani az expókat. Mert az ugye benne van, hogy ezek a képek a legcsekélyebb mértékben sem nevezhetők tudatosnak.
Persze elkaphatunk különleges pillanatokat, melyekből születhetnek nagyszerű fotók, én mégsem javaslom ezt a fajta hozzáállást.
Szóval miért is érdemes ezzel a rossz szokással még ma leszámolni?
• Mivel teljesen random módon készülnek ezek a képek, később fogalmad sem lesz róla, hogy miért készítetted őket és pontosan mi volt a célod vele. Ebből adódóan nem fogod tudni reprodukálni sem őket, ha arra lenne szükség valamiért. Ez leginkább akkor lehet probléma, ha már nem csak a saját örömödre lövöldözöl, hanem neadj’ isten megbízásból, amivel könnyen csalódást okozhatsz legközelebb a megrendelőidnek.
• A fotózás a pillanat megörökítésének művészete és az önkifejezés nagyszerű eszköze. Jó esetben. A vaktában való lövöldözés pedig nem az alkotás legkifinomultabb módja, ugye ebben egyetértünk?
• A pillanat, amit esetleg nagy szerencsével jól elkaptál egyszeri és megismételhetetlen. De mi van akkor, ha arra van szükség, hogy megismételd?
5.
Habozunk egy kép elkészítésével vagy toljuk magunk előtt egy ötlet kivitelezését
Lássuk be ez sokunkra jellemző. Viszont amennyire általánosan, annyira káros is lehet, mert túl sok megismételhetetlen pillanatról maradunk le miatta.
De miért is habozunk?
- Félünk, hogy mit gondolnak majd mások, ha esetleg odamegyünk a kérdéssel, hogy „készíthetek Önről egy képet?”. >> Ne félj! Ha azt mondja nem.. hát nem
- Nem vagyunk készenlétben. Mire beállítjuk a tökéletes expot, a nagyszerű pillanat már el is illant… éppen ezért ilyen esetekben ne féljünk a félautomata módok használatától.