Fehéregyensúly
Dönts a képed színéről, hangulatárólA Fehéregyensúly, “magyarul white balance”
Mi a fehéregyensúly?!
A fehéregyensúly felel a kép színeiért ha egyszerűen szeretnénk megfogalmazni.
Amíg szemünk könnyen alkalmazkodik a külöböző fizikai elven működő fényforrások által okozott elszíneződésekhez, tehát tulajdonképpen észre sem vesszük ha egy fehér papírlap az árnyékban kicsit kékesebb, addig a kamerák érzékelője már más tészta. A képeknek ronda elszíneződése is lehet ha nem állítunk „fehéret”.
Fehéregyensúly szempontból két alap fénytípust különböztetünk meg:
Természetes fény
Ez alatt általában a napfény értendő!
Mesterséges fényforrások
Led, vaku, izzó, neoncső és barátaik
Vigyázat, a neoncsövek sokszor álcázzák magukat „villanykörtének”, azaz alakjuk a régi izzóra hasonlít. A 2000-es évek után alapból feltételezhetjük, hogy ezek fénycsövek, azaz úgynevezett kompakt fénycsövek. Összefoglaló fotográfiai nevük amúgy fluoresszens fényforrás.
A fotográfiában az alábbi white balance beállítások terjedtek el
Fenti beállítások közül bármelyik megfelelhet,
csak az AWB-t (auto white balance) felejtsd el!
A különböző fényforrások az alábbi elszíneződéseket okozzák (ha nem reagálunk rá beállítással)
Próbáld meg a divatos, de majdnem biztosan rossz automata fehéregyensúly állítást elfelejteni és áttérni a nem sokkal bonyolultabb, de sokkal biztosabb manuális fehéregyensúly beállításra! Ne hagyd, hogy a fényképezőgép automatikája találja ki helyetted a színeket!
Mutatjuk hogyan!
LEDES világítás és a fehéregyensúly
A modern fotográfia is előszeretettel használ ledes fényforrást. Azonban „LED” beállítás nem szokott lenni a gépeken. Lásd alábbi képen egy klasszikus kamera white balance opcióit:
Hol a led beállítás haver?
A helyzet az, hogy a ledek színét úgynevezett Kelvin fokban mérjük. Erről bővebben is értekezünk jelen cikkben később.
Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Ezt tedd:
Alábbi anyagban a felső sorban tudod állítani, szimulálni, hogy milyen a fotózás közben használt fényforrás. Próbáld ki >> kattints a felső sorban az ikonokra és nézd meg milyen elszíneződést okoz?!
Az alsó sori ikonokkal a kamera fehéregyensúly beállítását tudod szimulálni. Azt is próbáld ki, hogy a fent beállított fényforrás fehéregyensúlyát alul beállítod a kamerán. Így színhelyes képet kell kapjál.
Tehát a lényeg összefoglalva:
Minden fényforrás elszíneződése más és más. A kamera nem alkalmazkodik úgy, mint az emberi szem. Ezért a fotózás kezdetén be kell állítani! Leggyakrabban az ISO beállítással együtt/utána szoktuk ezt megtenni.
Fehéregyensúly – White balance magyarázata:
Nézzünk egy kicsit mögé, hogy miért alakulhatnak ki ilyen furcsa elszíneződések, a különböző típusú fényforrásoknál!
Figyelem alábbi anyag interaktív, ikonokkal és a szövegben is jelöljük hová érdemes kattintani! 🙂
Az alábbi anyagban a következőket figyeld meg:
A függőleges tengely a kisugárzott energia. A vízszintes tengely a „milyen színből”.
Nézz pár példát >>
Kattints a mehet gombra >> minden görbe eltűnik, kivéve a napfényét.
Figyeld meg, hogy minden színből azonos energiával sugároz a nap. Ugyanis a napfény színe fehér, a fehér szín pedig az összes szín egyidejű jelenléte.
Másik példa:
Kapcsold be a Műfény görbét, a „műfény” gombra történő kattintással! Figyeld meg, hogy ez a fénytípus a sárga és vörös tartományban erősebben sugároz. Ezért tűnik ilyen narancs színűnek a vele készített korrigálatlan fénykép.
A fehér egyensúly és a Kelvin fok.
Összetettsége miatt nem kifejezetten kezdő tudásanyag a Kelvin fokokban mért fehéregyensúly. Az egyszerűen átadható rész lényege, hogy a legtöbb fehéregyensúly beállításhoz tartozik egy Kelvin fok. A fotográfiai műfény (legtöbb halogén izzó vagy sok ledes fényforrás) kelvin értéke 3200Kelvin. A fotográfiai fehér fény kelvin értéke 5500Kelvin.
Az alábbi infografikánkon leolvashatod a különböző fehéregyensúlyokhoz tartozó kelvin fokokat.
A kép nagyítható
Oké, de mi a fenéért jó ez? „Mit adtak nekünk a rómaiak?”
Egyrészt: ez egy plusz opció, profibb kamerákon, hogy nem csak a „napocskás ikonra” állíthatod a kamerád fehér egyensúlyát a fotózás kezdetén, hanem beállíthatod azt is, hogy 5500K(elvin) azaz
napfénynek/fehér fénynek megfelelő kelvin fok. Tehát ennél a példánál mindegy, hogy napocskásra vagy 5500kelvinre állítod a géped.
De az igazi előnye a Kelvinben történő fehéregyensúly állításnak a finomhangolás!! Napfényes környezetben dolgozva, napfény fehéregyensúlyon színhelyes lesz a felvétel. Azonban néha szeretnénk egy kicsit módosítani ezen. Modellfotózásnál kellemes hatása lehet a kicsit melegebb, enyhén sárgásabb színű képeknek.
Az 5500kelvines fényforrás (pl.: napfény vagy vaku) sugarainál dolgozva a kameránkat ~6500kelvines színhőmérsékletre állítva elérhetjük fenti hatást, azaz enyhe meleg árnyalata, hangulata lesz képünknek. Tehát meleg-hideg árnyalatok érhetőek el a kelvin fokban történő kamera beállítással. Vagy akár nem teljesen szabványos fényű lámpák fényeihez is alkalmazkodhatunk.
Alábbi képen egy jellemző beállítási helyét láthatod a Kelvin foknak.
Fehéregyensúly – White Balance Összefoglalás:
Fenti leckében megtanultuk miért lehetnek fura színei a képünknek, hogy ez miért alakul ki és hogyan tehetünk ellene!
Általánosságban kijelenthető, hogy nem szokás Auto White Balance-ot használni. Csak akkor ha rendkívül amatőr vagy és annyit se vagy hajlandó megtenni a fotódért, hogy a szeánsz elején két gombot megnyomsz.
Frissítés:
Az újabban sokszor használatos olyan kamera rendszerekben ahol mesterséges inteligencia is dolgozik: mobiltelefonok esetében, bizonyos kisebb kameráknál. Ahol mondjuk fel képes ismerni a kamera, hogy egy ember van a képen, vagy fa / természet, ott nagyobb eséllyel azonosíthatja be a rendszer a helyes white balance-ot. Újabb jobb telefonok, inteligensebb kamerák esetében akár jól is működhet az AUTO WB. Egy szinte „teljesen manuális” DSLR esetében változatlanul tartjuk fentieket.
Kezdő Fotó Tanfolyam
- Magas szintű tudás rövid idő alatt
- Remek hangulatú csoportok
Legnépszerűbb képzéseink
Photoshop Oktató Szoftver
- Photoshop tanár, aki mindig kéznél van!
- Saját időbeosztás
- Ultramodern módszer
Photoshop + Lightroom tanfolyam
- Tudatos utómunka
- Profi fotós tanárok
Egyéb FotóBetyár anyagok – Interaktív fejlődési lehetőségek
Fotó Technikai Alapok
ISO – Blende – Záridő. A legalapvetőbb fotós fogalmak bemutatása
Lássuk >>
Komponálás
Kis türelmed amíg elkészül ez a „tabló” válogass kedvedre fenti „Interaktív anyagok” menüből!
Részletek >>
Objektívek jellemzői
Objektívek jellemzői, mérőszámai. Tisztázzuk mi a gyújtótávolság, látószög és mely tényezők alapján érdemes dönteni vásárláskor
Megnézem >>
Zárszerkezet működése
Egy érdekes, szabad szemmel nem látható, de fontos részlet!
Lássuk >>
Mélységélesség
Mit takar a fogalom? Egy gyors és egyszerű magyarázat! Tanuld meg kiemelni a főtémádat!
Tovább >>
Fényképezőgépek csoportosítása
Fő típusok! Melyik, mire való, melyiket válaszd?!
Tovább >>
White Balance
Avagy a fehéregyensúly! Tanuld meg a képed színeinek a kézben tartását
Részletek >>
Photoshop billentyűzet szimulátor
Minden Photoshop titokra fény derül!